Sunday, November 4, 2007

Menghabiskan Sisa Hidup di Tanah Sumpahan

Satu bintang pun tarak, dari kejauhan kelihatan langit dan awan gelap bercahaya, ribut bakal melanda. Aku berada 20 meter di atas platform silo. Kena check conveying line dan habiskan kerja secepat mungkin, kang tak pasal-pasal kena petir, tak sempat nak berbini.

Kalau cuaca baik, it's kinda nice jugak lepak atas ni malam-malam, nampak pantai Port Dickson dan cahaya dari kapal-kapal besar yang berlabuh berhampiran. Kekadang memang tak adil aku menganggap tempat ni, bandar ni, god forsaken land. Hanya kerana segelintir sahaja penduduknya yang aku kenal, mengamalkan budaya dan cara hidup yang boleh memundurkan sesuatu bangsa.

Tapi kalau Majlis Perbandaran sebesar ini takde satu pun jamming studio, umpama kalau tak dilanda tsunami hingga sekarang penduduk Port Dickson sangat amatlah diberkati dan patut sangat amat bersyukur.

God have mercy on them

Radio komunikasi aku dah berbunyi. Supervisor Prihatin aku dah panggil turun dan tinggalkan kerja yang belum selesai. Hari nak ribut dia kata, turun control room layan kopi gampang (kopi pekat gile) yang dia buat. Aku turuti arahan sebaik mungkin. Supervisor Prihatin memang seorang penyelia yang baik, beruntung aku bekerja dalam shift group dia. Aku selalu gak pau rokok dia dan bini dia selalu ajak aku makan nasik kat rumah dia. Selalu mengembalikan moral aku apabila kena tiaw dengan supervisor Abang Misai setiap kali aku terpaksa bekerja dalam shift group dia. Supervisor Abang Misai ialah anak jati god forsaken land, berbelas tahun hanya bekerja dalam industri yang terdapat di sekitar god forsaken land.

On the way menuruni puluhan anak tangga besi aku terpandang kira-kira tiga kilometer ke arah selatan. Kearah loji penapisan Shell, api dari flare stack-nya agak terang semacam malam ni, hingga hampir menyuluh langit gelap diatasnya. Apabila kilat bercahaya di awan gelap diatasnya, aku teringat permandangan menggerunkan menara ahli sihir dalam cerita Lord of The Ring - The Two Towers. Kemudian aku lihat ke atas ke arah flare stack loji Cabot aku pula.

Hah elok sangatlah tu, satu kat selatan, satu kat utara, di middle earth, god forsaken land.

No comments: