Friday, November 16, 2007

Bos Aku Amerikan Habis

Yela dah memang dia lelaki kaukasian warganegara Amerika merangkap Managing Director 'Pintu Neraka'. Pertengahan umur, rambut kurang di kepala, good sense of humour, boleh tahan loyar burok, minda-terbuka, tidak berbicara loghat selatan Amerika dan besar kemungkinan mengundi Democrat (aku main agak je since he's not from Texas wearing buckle kepala lembu)

Boleh dikatakan berperwatakan seorang figura bapa yang cool dan sporting.

Hmm... agak-agak anak sedara dia layan The Postal Service dan suka pakai skirt pendek kembang tak?

Pun begitu namun walaubagaimanapun,

Si Managing Director bukanlah seorang yang sombong, bongkak dan angkuh dengan kedudukannya sebagai wakil multinational dunia pertama mengajikan tenaga mahir dunia ketiga dengan bayaran murah. Senyumannya tidak loket, teguran diberikan kepada sesiapa sahaja tidak kira sama ada kamu tukang kira agregat struktur molekular karbon hitam ataupun tukang cat mesin pelletizer.

Pernah suatu ketika dia meminta pendapatku berkenaan reputasi syarikat. Aku jawab reputasi adalah segalanya, dia balas kat Cina sana kompeni yang terkenal dengan prestasi buruk menjadi buruan kerana harga barangannya yang murah. Dia berkata jujur tidak kisah akan reputasi syarikat, asalkan loji buat cukup duit. Reputation not necessarily sells.

Aku sebenarnya wayang je dengan jawapan aku tadi. Aku yang sebagai pemberontak sosial memang sekepala dengannya yang tak pedulikan reputasi, jadi aku rasa Si Managing Director layak terima pujianku ini:

'Lu memang rok Managing Director'

Pernah suatu ketika juga di satu jamuan department, aku dan beberapa rakan sekerja terpaksa melayan rapuan Si Managing Director. Dia memberitahu semua di meja makan, untuk menghilangkan stress dan kebosanannya (barangkali kerana terpaksa menguruskan pekerja ketandusan sosial dan dihantar bertugas di god forsaken land), dia mula belajar bermain gitar untuk mengisi masa lapang. Walaupun dia mungkin hanya berseloroh, tapi kerana just for having that thought, sekali lagi:

'Lu memang rok Managing Director'

Pernah ada satu insiden di 'Pintu Neraka', karbon hitam dilepaskan ke atmosfera secara tidak sengaja. Serentak dengan itu juga berpusu aduan dari kawasan penempatan berhampiran akan rumah mereka yang kotor dicemari karbon hitam.

Undang-undang di Malaysia, sebarang perlepasan bahan kimia ke udara melebihi hadnya boleh mengakibatkan sesebuah kilang atau loji digulung tikarkan dan tokey mereka dipenjarakan.

Ini tidak bagus. Semua pekerja 'Pintu Neraka', dari tukang suruh orang buat kerja tapi dia tak tau nak buat macammana, ke tukang kira agregat struktur molekular karbon hitam hingga ke tukang cat mesin pelletizer termasuk akak-akak management gedik dan makcik-makcik management MILF semua harus dimaklumkan akan keseriusan perkara ini.

Bukan mudah mengumpulkan tukang-tukang ini semua dengan pantas, meninggalkan tugas dan gossip-gossip bodo serta politik pejabat mereka. Jadi apa yang Si Managing Director buat? Dia salahgunakan siren kecemasan untuk membuatkan tukang-tukang ini semua panik dan menuju ke kawasan assembly yang telah ditetapkan dalam prosedur kecemasan. Bijak.

Pun begitu namun walaubagaimanapun,

Bukan semua tukang sedar akan keseriusan situasi ini walaupun telah diberi penjelasan. Walaupun periuk nasik mereka are at state. Akak-akak management gedik dan makcik-makcik mangement MILF masih ketawa kecil menyambung gossip-gossip bodo dan politik pejabat mereka, tidak menumpukan perhatian pada penerangan yang diberikan.

Ini akhirnya membuatkan Si Managing Director hilang sabar dan mula berang. Dan buat pertama kalinya aku tengok Si Managing Director snap.

"Do you think this is fucking funny? I had goddamn enough of tolerating each time we emmit something into the atmosphere and not taking it fucking seriously"

"I am not going to spend the rest of my good years in Malaysia in jail"

Kemudian dia terus blah dan meninggalkan tukang-tukang semua ternganga terkedu.

Keesokkan harinya Si Managing Director menghantar memo ke semua pekerja meminta maaf atas penggunaan bahasanya yang 'impropriate and rude'. Tapi pada aku memang patut pun mereka semua tu kena sound sikit, mentang-mentang boss baik hati.

Seorang rakan sekerja berkata kepadaku. Selama pengalaman dia bekerja di tempat lain, dia belum pernah jumpa Managing Director yang mengeluarkan kata-kata yang kurang ajar dan membakar telinga kemudian meminta maaf secara ikhlas dan rendah diri seperti Si Managing Director. Dan untuk itu:

'Lu memang rok Managing Director'!

No comments: