Sunday, November 11, 2007

Ganjaran 'Pintu Neraka'

Pada suatu hari ketika aku bekerja pada syif pagi di 'Pintu Neraka', sebaik selesai rutinku menge-check setiap unit, Supervisor Prihatin memanggil aku melalui radio komunikasi untuk berjumpa dengannya disuatu lokasi - Tangki Potassium Karbonat. Aku pasti dia bukan mahu menegur aku untuk apa-apa kesilapan kerana kawasan itu bukanlah dalam technical skill aku lagi. Sampai di sana, dia terus menunjukkan aku cara-cara meng-audit KWP (aku dah lupa acronim 'K' itu untuk apa tapi WP stands for Work Permit). Kebetulan ada sekumpulan kontraktor sedang membina ban-wall disekeliling kawasan tangki KCO2 tersebut.

Aku tidak hairan kerana Supervisor Prihatin bukanlah seorang yang kedekut ilmu tapi sedikit segan kerana aku tak pernah buat KWP audit kerana ianya semacam remeh dan orang lain boleh buat, apa safety officer makan gaji buta ke? komplenku secara separa assholic di dalam hati.

Sememangnya polisi bagi syarikat kepunyaan Amerika setiap pekerja bertanggungjawab sebagai pemerhati keselamatan di tempat kerja. Dan setiap pekerja haruslah melakukan audit dan repot sekurang-kurangnya 3 perkara berkaitan keselamatan dalam sebulan dan ianya diambil kira dalam penilaian prestasi peribadi pekerja. Polisi ini sangat bagus sebenarnya cuma jika loji ini tidak terlalu ke-'pintu neraka'-an (besar kemungkinan disebabkan faktor sebilangan besar pekerjanya hidup terlalu lama di god forsaken land), aku tidak perlu bersikap seperti asshole sebegitu.

Selesai penerangan lebih kurang beserta gangguan bunyi bising dari reactor di kiri kanan kami, Supervisor Prihatin menyuruhku naik ke biliknya di control room untuk satu lagi urusan penting, sebaik sahaja aku selesai memantau apa benda yang patut.

Akupun memantau apa benda yang patut.

Hampir 10 minit aku memantau apa benda yang patut.

Akhirnya akupun berpuas hati dan selesai memantau apa benda yang patut.

Di bilik Supervisor Prihatin aku agak cuak, Lain macam benor tingkah laku Supervisor Prihatin hari ini, gaji aku kena potong ke? anak sedara plant manager nak pinang aku ke? Fasha Sandha bertunang dengan Mawi ke? pusat bandar pekan god forsaken land dilanda tsunami ke? Dan bermacam-macam lagi tanggapan buruk.

Eh yang last tu takde la buruk sangat...

Supervisor Prihatin menunjukkan aku kertas ditangannya. Rupanya ianya laporan IPO (Individual Performances Observation) aku. Fuck...

Supervisor Prihatin
menerangkan satu-satu kategori penilaian dan markah merit aku. Rupanya takdela teruk sangat. Attendances aku rupanya cemerlang, selama aku bekerja syif aku hanya mc sekali sahaja. Aku memang jenis susah nak demam dan tak reti nak tipu doktor buat-buat demam. Cuma markah untuk safety audit aku je kurang sebab aku memang tak pernah buat sebarang safety audit. Tapi Supervisor Prihatin tetap bagi satu markah, takkan nak letak kosong. Dia cakap satu tu untuk collective audit dari team syif aku yang lain. Pandai-pandai la dia speculate documentation.

Lu memang rok Supervisor Prihatin

Rupanya-rupanya markah aku adalah yang tertinggi dalam syif group aku. Kesemua sekali ialah 76, jatuh dalam kategori '2' untuk 'ok-ok aje'. Bukanlah cemerlang dan outstanding iaitu kategori '1' atau '3' untuk kategori buruk.

Kemudian Supervisor Prihatin tanya aku "kau dah setahun kerja kan?" Aku jawab ya "bulan sepuluh hari tu dah masuk setahun".

"Oklah, IPO pun ok, macam ada peluang dapat bonus hujung tahun ni" balasnya dengan muka takde perasaan

Hidung aku hampir berdarah mendengarnya

Dalam kepala dah terbayang groovebox Roland, ataupun Korg, ataupun Yamaha....

No comments: