Monday, November 5, 2007

Krisis Pertengahan Umur Si Penulis Radikal (25 tahun keatas)

Radikal sangatkah meluahkan kepincangan sosial mentaliti picisan?

Ada orang tanya aku kenapa aku tak sambung buat Dogged zine? Aku jawab mudah, "gila tak musim buat zine zaman sekarang". Sebenarnya, dulu aku hidup melarat, miskin hina semata-mata hidup atas bantuan pinjaman pelajaran kerajaan dan elaun bulanan ibu-bapa. Aku rasa akulah manusia paling malang di dunia sebab tak dapat pergi ambik result SPM bawak Honda Prelude dan takde Butler yang menguruskan jadual harian aku. Aku marah satu dunia.

Apa yang budak umur bawah 21 tahun boleh buat? Selain meluahkan ketidakpuasan hati pada kertas ataupun telefon awam. Lebih baik di kertas dan dijual serta diedarkan, dapat marah satu dunia. Takpun satu Malaysia.

Kepada sesiapa yang kurang berkemampuan untuk menyedari aku sedang bersarkastik dalam penyataan diatas, sila tinggalkan rumah kamu dan duduk bermaustatin di god forsaken land. Ramai manusia di sini yang aku kenal boleh menyanjungi 'kebijaksanaan' kamu, kamu akan jadi idola.

Aku bernasib baik kerana mampu mengenal dunia di usia muda, diberi ruang dimensi minda untuk meneroka dan menilai kehidupan dalam banyak sudut dan perspektif, bukan satu sahaja. Berpeluang didedahkan dengan pemikiran kurang popular, yang dilabel sebagai 'radikal'. Cukup matang untuk cenderung mengkaji pemikiran-pemikiran ini dan ambil peduli.

Dan apabila aku melewati zaman darah muda, segar dan bersemangat untuk meneroka pembaharuan. Mula mengenal alam dewasa, apabila akhirnya tanggungjawab ibu-bapa dilepaskan ke atas diri sendiri sepenuhnya. Terpaksa cari duit untuk membayar bil Astro, Streamix dan ansuran kereta. Jatuh cinta dengan konsep kehidupan mudah, teratur dan kesejahteraan di afterlife. Aku mula membesar menjadi manusia yang bosan, bosan dengan semua benda di dunia ni, tiada lagi yang exciting untuk di discover.

Mungkin perkara-perkara di alam kelamin.

Aku dah sakit pinggang dan penat untuk jadi adventerous. Politik dan kebodohan dunia memualkan aku, terlalu menjengkelkan hinggakan untuk dibuat modal lawak dan kutukan are not worth my time. Aku lebih rela menjadi apathetic, perkara-perkara yang tidak berkaitan dengan aku atau yang tak boleh penuhkan poket aku adalah tidak penting. Aku sudah pandai bersabar dan bertenang, tiada guna lagi marahkan dunia, salahkan diri sendiri dulu.

Aku tak peduli untuk jadi manusia moralist idealist yang sibuk memperjuangkan revolusi lagi. Jadi aktivist bukanlah sumber pendapatan tambahan yang baik, peduli apa aku Anuar Ibrahim keluar jail, peduli apa aku pada kepayahan kelompok ideologist kiri Malaysia. Ada mereka masukkan duit dalam account bank aku?

Cik-cik abang dan kakak revolusionist semua, tidak sedarkah kamu terdapat satu ideologi baru yang dinamakan Wealthalogy?

Segala hal duniawi boleh dibeli dengan wang, termasuk impian revolusi kamu. Duit boleh belikan dunia ini satu revolusi dan sumbat mulut mereka yang menentang dengan duit. Pendapat mereka tidak perlu diambil kira kerana mereka tidak sebijak mana. Hanya idealist seperti kita yang mampu berfikir sewajarnya. Duit juga boleh belikan kebebasan, keadilan dan keamanan.

Dan lubuk duit dunia ialah Amerika dan Negara dunia pertama.

Beli kuasa dan kedudukan pemimpin bangang mereka

Dan hapuskan sumber kejahatan dan bapak kepada segala pembaziran dan inefficiency - minyak.

Seorang penganut 'Wealthalogy' mengamalkan ilmu sains dan teknologi, selain ilmu sains politik yang boleh dibaca secara santai di tepi tasik, tak perlu masuk universiti untuk dipraktikkan kemudian di perhimpunan haram agung. Last-last kena gas pemedih mata dan menganggur 3 tahun sebab takde market peluang pekerjaan.

Bertapa mudahnya mengubah dunia apabila semua revolusionist bercita-cita menjadi kaya dan bijak meneroka teknologi 'anti-fossil fuel'.

Mustahil? Mengambil masa?

Revolusi kamu juga impian utopia, barangkali mengambil masa eternity

So apa bezanya?

Kepada bakal 'Wealthalogist', aku akan sokong perjuangan kamu jika kamu sanggup beli zine aku dengan harga rm50 senaskah.

Punk kaya

No comments: