Tuesday, November 6, 2007

Menikmati Hari Cuti Yang Mewah (Boros)

Hari ini (6 November 2007) adalah hari off aku termasuk 5 Nov. Selalunya pada hari off aku dengan sedaya upaya cuba untuk tidak berada di god forsaken land. Pada waktu ini sajalah masa untuk aku bersama family dan rakan-rakan sealiran. Pegi mampos dengan rakan-rakan sekerja aku, aku tak mahu terlibat lebih jauh dalam kehidupan sosial dan riadah menyedihkan serta bosan mereka. Cukup sekadar hubungan profesional rakan sekerja.

Hari off minggu ini aku sudah plan untuk ke rumah akak aku di Tanjung Malim, beberapa hari sebelumnya akak aku ada anta SMS dia akan bawak anak buah baru aku (anak ter-latest dia) pulang setelah hampir sebulan di dalam incubator. Aku belum tengok lagi anak buah terbaru aku tu. Besar kemungkinan mak-bapak aku dan seisi keluarga lain akan berkumpul di sana. Rumah akak aku di Tanjung Malim terletak dikawasan perumahan separa elit dan mampu menampung seluruh family aku bila kami datang crashing. Tak tahu kenapa tapi aku jatuh cinta dengan Tanjung Malim, semacam ada charm yang membuatkan aku rasa welcomed dan at home here. Charm yang sama yang membuatkan aku sayang dengan kampung halaman aku Kuala Lipis.

Tapi plan terbantut setelah adik aku menelefon memaklumkan akak aku belum tahu lagi bila mahu bawak balik anak bongsunya ke Tanjung Malim, mungkin hari Rabu, hari Rabu aku dah start kerja. Mak bapak aku pun tak pasti lagi nak datang.

Nak tukar plan ke KL menghabiskan masa bersama rakan sealiran diorang busy plak keja, maklumlah hari weekdays, bukan weekend. Mesti stok tido awal semua.

Cilakak terpaksalah aku menghabiskan cuti di god forsaken land, rasa macam nak masuk keja je boleh gak buat duit overtime tapi takde plak orang panggil masuk. Biarpun aku sebenarnya mengamalkan polisi "time gua cuti, gua mau cuti, biar plant terbalik pun peduli apa aku, hari kerja aku boleh kerja lebih masa, tarahal, asalkan lu bayar OT gua".

Tukar plan untuk lepak rumah layan drama melayu. Takde plak cerita melayu yang potrey kehidupan melayu kotemporari, semua melayu urban kaya duduk banglo style cakap kadang-kadang campur orangputih sikit yang banyak dalam drama TV3 dan Astro Ria. Aarghh bosan. Aku pun teringat nak layan buku tapi kena cari buku baru, semua dalam bilik aku dah habis baca (tipu).

Aku teringat buku terbaru karya Mark Hodden yang aku ternampak kat MPH Jusco Seremban 2 tempoh hari, apa tajuk akupun tak ingat, kalo buku Mark Hodden aku sambar je. Itu hari mau angkat tapi duit tak cukup. Takpelah aku konfiden orang-orang Seremban belum cukup literature conscious lagi untuk baca Mark Hodden, ataupun membaca, dan berabih duit membeli buku, penduduk god forsaken land jangan cerita la, masuk kedai buku pun agaknya mengalami komplikasi pernafasan.

So aku pun memecut dari god forsaken land ke Seremban sebelum Jusco tutup. aku try usha kat Popular dulu mana tau ada buku baru yang best boleh aim bulan depan mau angkat. Tiba-tiba...

A Kid from god-forsaken-land must have embraced Andy Warhol t-shirt for god have spoken

Aku terjumpa Rant - Chuck Palahniuk. Terjumpa buku Palahniuk di Popular di Seremban adalah umpama terjumpa jarum di dalam jerami, ataupun terjumpa CD Mogwai di Gravity Music, ataupun ibarat terjumpa Proton Gen-2 di SEMA dikelilingi jurugambar majalah automotif, ataupun seperti Mawi.. aah aku tak boleh terbayang apa-apa yang best Mawi akan buat.

Aku sudah dipersimpangan, mau angkat salah satu atau dua-dua sekali. Rant berharga rm72 dan Hodden rm32. Obviously akhirnya aku angkat Palahniuk. Kenapalah buku-buku fiksyen berkualiti di Malaysia ni mahal nak mampos, macam mana la nak menggalakkan budaya membaca. Sampai kiamat la diorang layan Ahadiat Akasiahakahsiakahakasiahkahasiahsiahsiahka siah siah ka.

Takpe Mark Hodden boleh tunggu kejap, aku masih yakin orang Seremban lebih rela menghabiskan duit mereka untuk eksesori sport kereta iswara mereka ataupun handphone model terkini.

Esok pada hari off kedua selepas aku kemas rumah aku keluar makan tengahari (pada pukul 4 petang). Ada satu kedai ni yang agak strategik dengan view mengadap laut dekat-dekat rumah sewa aku. Aku bawak sekali buku palahniuk untuk dibaca dikedai makan - seorang diri, manalah tau ada awek intelligent yang bercuti di Port Dickson akan terperasan aku dan menegur aku "owh you're Palahniuk fan?"

Setelah habis makan dan membaca hampir satu chapter, aku menyedari prospek untuk jumpa awek intelligent di kedai makan ni amatlah tipis so aku bergerak ke lokasi yang lebih strategik di tepi pantai sana. Sebelum itu aku menyambar rokok sekotak untuk digayakan bersama aksi "lelaki-sepi-lepak-membaca-buku-di-tepi-pantai"

Hampir dua jam lebih aku duduk bersila khusyuk menghayati gaya penceritaan Palahniuk dan tiga batang rokok habis dihisap tulang belakang aku mula sengal-sengal. Kalau keadaan ini berterusan kesihatan aku mungkin terjejas lantas aku bergerak kembali ke kereta untuk sambung baca di katil aku pula. Tambahan pula haram takde awek intelligent berkeliaran di sepanjang pantai datang menegur aku.

Tiba-tiba datang craving untuk makan ais-krim. Aku terbayang ais-krim Haagen-Dazs yang hanya satu kedai saja di Port Dickson ni yang jual. Letaknya kira-kira 6 kilometer kat pekan sana. (Orang sini panggil pekan, bukan bandar). Tarahal aku pecut je. Sampai sana aku sambar perisa kopi, lagipun tak banyak pilihan, hanya kopi dan cokelat, hampeh tul. Pegi kaunter dan gadis kaunter tekan mesin cashier dan sebut "tuenti-eek ringgit encik..er..sir". Aku tau ais-krim Haagen Dazs memang mahal kerana rasa dan kualitinya jadi aku tak terkejut dan dengan bersahaja bayar dengan note rm50. Tank yuu sir, do yuu like eerr join kontess?? err fill this err.. borang" Cakap ongputih minah ni dengan aku, mesti dia ingat aku pelancong singapura ataupun dia mula mengakui aku memiliki wajah umpama pemuda pan-asia. Mesti dia penah cakap Dafi AF5 pun muka pan-asia habis, apatah lagi muka aku. Nak buat camne, awek god forsaken land, stended. Layankan aje.

No comments: