Sunday, November 18, 2007

Lebih Kurang Ulasan: Motion Picture Soundtrack 2

Khamis malam jumaat lepas selepas menghabiskan hari off di rumah kakak aku di Tanjung Malim selama lebih kurang satu setengah hari. Ada baiknya aku fikir aku singgah di Laundry Bar di Damansara Utama untuk men-cekidaut acara Motion Picture Soundtrack 2 sebelum pulang ke god forsaken land. Dalam keadaan road-tax kereta yang baru aku perasan dah seminggu tamat tempoh dan berjaya membuatkan anak buah aku yang hyper aktif tidur sepanjang perjalanan untuk dihantar pulang ke rumah kakak aku yang seorang lagi di Wangsa Maju.

Aku menolak tawaran kakak aku untuk makan nasik di rumahnya kerana khuwatir lewat tiba ke Laundry Bar. Alasan nak jumpa member. Akak aku tanya "makwe ke?". Aku iyekan aje. Dah kemaruk benor ke akak aku ni nak dapat adik ipar perempuan pertama. Tunggula aku jumpa awek layan the postal service muka cam caroline pakai skirt pendek kembang dulu. Nanti boleh bawak jumpa orang tua aku.

(Apa nak mampos....?)

Aku tiba di perkarangan The Curve lebih kurang jam 9.30 malam. Aku tengok depan Laundry Bar takde pun anak muda dan remaja liar berpeleseran, ceh awal lagi rupanya, baik aku makan nasik kat rumah akak aku dulu tadi.

Setelah dua kali tawaf The Curve carik parking paling dekat dan selamat, aku menuju ke Laundry Bar dengan harapan terjumpa rakan-rakan sealiran. Kang terhiling-hiling sorang-sorang kurang bagus juga untuk imej aku. Baru je melangkah depan perkarangan laundry dah ternampak beberapa muka familiar, takde muka lain ke? nampak sangat scene musik bebas di malaysia ni kecik aje.

Tapi aku memang gembira melepas rindu jumpa kawan-kawan lama dan baru. Berbulan lamanya tinggal di god forsaken land ketandusan aktiviti riadah berunsur eerr... avant gedik. Hari-hari mengadap muka rakan sekerja dan buat-buat ketawa layan lawak berbaur lucah dan lame nak mampos mereka.

Hanya tiga band untuk malam ini, semua band posrok (post-rock). Lama jugak tak melayan posrok ni. Boleh tahan ramai juga manusia malam ni, nampaknya musik posrok sudah semakin mendapat tempat di hati anak-anak muda sekarang.

Fucking took them that long.

Band pertama datangnya dari Singapura bergelar Amateur Takes Control. Sekumpulan remaja yang belum pun mencecah umur 20 tahun. Dengan mempersembahkan permainan posrok yang boleh dikatakan matang berbanding usia dan pengalaman mereka. Dengan melodi guitar mengingatkan aku kepada awal-awal Explosion In The Sky dulu dengan pace yang agak laju sedikit. Drummer mereka juga tahu memainkan peranan dengan tempo up-beat building up the tense and emotional mood. Kekadang hampir sama dengan Tristeza apabila they became less synth and gone more rock out. Tapi aku semacam tepu dengan posrok sebegini dan sabar menunggu sedikit sentuhan segar. Kemudian di lagu terakhir aku baru jumpa. Ada 'vocalist' muncul dan menjerit marah penuh emosi diiringi musik yang sama complementing jeritannya - in a postrock way. Boleh la tu.

Band seterusnya ialah Deepset, hero terbaru scene posrok malaysia. Dalam banyak-banyak band posrok di malaysia yang semakin bersepah, aku jumpa lagu Deepset ada tekstur yang lebih dinamik. Walaupun mereka setia dengan konsep klasik posrok iaitu repetitious dan susunan musik slow-buildup-climax-slow dan execution yang macam cut-off. Kalau tak lagu boleh dragging sampai 2 hari haha. Tapi kalau tak begitu tak posrok la. Cuba bayangkan Mono main macam tu, Aku SUKA. Lagu Deepset sekarang lebih gelap, 'jahat' dan depressing. Mereka came a long way into becoming this one fine matured band. Aku betul-betul bangga dengan kawan-kawan aku. Owh dan Laundry Bar is jam packed with Deepset's groupies. Aku mengaku salah seorang dari mereka, yeah you guys, have my girlfriend children!!

Band last ialah KLPHQ (Kuala Lumpur Post-Harmonic Quintet). Band yang aku anticipated untuk tengok malam tu. Dan aku dah terperasan ada perubahan line-up. Haiya ini mungkin petanda buruk. Dan lagu pertama dan kedua mereka aku dah start konfius, ni betul ke KLPHQ ni? Macam main-main je buat lagu, kekadang ada kedengaran macam super chorus yang terlebih setting tone dan depth. Lagu ketiga aku dah menarik nafas lega sikit. Okay betul ni KLPHQ. Line-up baru, semua lagu baru, kedengarannya mereka cuba 'bersikap' seperti Mogwai hehe, ataupun Pelican versi 'akutakpeduli'. Okay.. rok jugak tu. KLPHQ adalah antara sangat sikit band di malaysia yang bermain sekitar bunyian looping (dari laptop). Kalo guitarist main riff sama je apa keja dia buat? Takde keja lain la, bila takde keja lain takdela instrument dan riff lain yang dia main untuk menambah tekstur dan substance lagu brader. Substance brader, substance is everything. Malam tu aku tengok frontman KLPHQ encik Irman macam tense sikit, mesti dia menyumpah dalam hati "celaka band aku main cam sial malam ni". Tapi betul Man, gua kecewa..

Malam itu juga aku disajikan dengan visual effect yang sangat bagus dari Hummingbird collective, sangat err.. psychedelic kot ayatnye. Ntah la. Tapi sangat mengagumkan benda-benda tu dibuat secara live, bukan diedit melalui komputer. Sungguh complimenting the aural therapy.

Acara habis sebelum pukul satu pagi, aku budget pukul 2 pagi. Oklah ada masa sikit untuk bersosial dan catch-up dengan rakan-rakan sealiran lama dan baru. Sebelum pukul dua aku mesti gerak pulang ke god forsaken land. Esok kena kerja pagi, malas plak aku nak mc. Tidur lambat pun tak kisahla. Bukan apa aku sebenarnya hanya mahu menghabiskan masa bersama rakan-rakan sealiran disamping enjoying good musics. Buat bekalan emotional booth untuk menghadapi hari-hari di 'pintu neraka' dan god forsaken land bakal mendatang.

2 comments:

Pipiyapong Abdillah Hamzah said...
This comment has been removed by the author.
Pipiyapong Abdillah Hamzah said...

nih yang mazlia murat cari cari..