Monday, January 5, 2009

Post Pertama 2009

Hi,

Peh, cool jugak rupanya mulakan entri dengan 'hi'.

Masuk 2009, aku dimaklumkan berita kurang enak oleh bos iaitu tempoh plant shutdown akan dilanjutkan sebulan lagi. Ini bermakna, aku tidak akan berpeluang untuk cuti lebih sikit selama sebulan lagi. Disebabkan production supervisor hanya ada 3 ekor untuk 3 shift group dan lepas tu masing-masing buat perangai pundek keras kepala taknak diganggu hari off mereka untuk masuk bekerja atau bekerja sehingga 18 jam (termasuk aku). Jadi rekod kedatangan kami bertiga untuk dua bulan ini amat cemerlang, padan muka semua. Bagi process controller yang berlevel executive pula, mereka tidak dibayar OT, jadi jangan harap nak kerja lebih masa.

Nasib baik tarikh keramat konsert mogwai jatuh pada hari off aku.

Sebagai seorang yang naif tentang konsep 'makan gaji buta', arahan standing order dari aku untuk technition aku untuk tempoh shutdown ini ialah "pergi tido!".

Setakat ini, periuk nasi kami terjamin, tiada desas-desus pengurangan kakitangan kedengaran. Tiada desas-desus bonus atau kenaikan gaji juga kedengaran. Selama lebih sebulan jugalah aku tak pernah nampak muka general manager, melancong ke apa? menyembunyikan diri? Slimeball!

Kadang-kadang aku berharap aku datang kerja untuk buat kerja, kerja yang banyak bertimbun menanti. Sunk in, jadi workaholic yang true, daripada tak buat apa-apa. Menjadi penunggu sebuah kapal angkasa yang tidak berfungsi. Main internet bosan, facebook kena blok, update blog? peh, I taknak orang ingat hidup I macam takde life, bergayut, makwe takde, cucuk arial kat tv cctv untuk tengok tv pun bosan. Main game bosan, nak berlari sekeliling control room berbogel sambil pakai safety boot dan hardhat, pun bosan serta kurang manis pula orang bawahan tengok.

Tahun 2009 merupakan tahun yang banyak dugaan bagi mereka yang terlibat dengan industri perkilangan. Tahun ini dengarnya 3000++ pekerja akan diberikan pencen awal, kebanyakkannya perusahaan elektronik. Industri kimia masih selamat, walaupun perit akibat pengurangan kos dan permintaan yang jatuh mendadak.

Apa boleh buat, aku perlukan peruntukkan untuk menampung cara hidup. Rasanya tahun 2009 tak banyak peluang pekerjaan yang bagus jika aku bercadang untuk terus meneroka dunia luas menanti itu.

Apakan daya orang makan gaji, diperanjingkan semahunya. Rakan-rakan mula menaruh syak wasangka aku terjebak aktiviti kurang sihat, seperti menghadiri ceramah politik, atau join kumpulan ajaran sesat, atau pergi seminar MLM, atau pergi kursus bina negara, atau dilanggan mak datin, atau lepak dengan remaja shuffle, atau menyertai rancangan realiti tv Cleo Most Elligible Banchelor kerana sangat jarang berada dirumah. Sangat jarang.

Kami semua ni expendable, bila 'perang' berlaku, for the greater purpose untuk selamatkan kewujudan, akan dikorbankan, dianggap colleteral damages.

Macam yahudi, bukan yahudi, macam rejim Zionis. Adam Sandler pun yahudi.

5 comments:

StingRay said...

komen pertama utk MEAT 2009.

mnmlf said...

hi tam...
keje lebey... terlebey laa duit ko...

fizzahyahiya said...

Ganas betul bahasa ko. Naik bulu roma aku membacanya.. haha

iamstradust said...

jom masuk mlm sempena tahun 2009 ni?

Jorji said...

hello.
selamat tahun baru.
aku mulakan tahun baru dengan rasa lemah dan kecewa.
tiada bonus dan kenaikan hanya peperangan.