Monday, April 7, 2008

Cinta Itu Buta Yeah Ooo Yeah..




                                                 
Antara video kegemaranku. Pertama kali dan setiap kali aku menontonnya terasa hati disentuh, touching gitu. Jika kamuorang tidak boleh memahami jalan cerita video ini kamu tidak seharusnya hidup di dunia ini. Aku simpati dengan ibu kamu yang melahirkan kamu. Tersangat obvious, malas aku nak menyusahkan diri menerangkannya. Lu pikir la sendiri! 

Separuh usia aku membesar dan menjalani adolescence diiringi dan dihiasi soundtrack oleh kugiran-kugiran indiepop seperti The Promise Ring, Silver Scooter, American Football dan The Get Up Kids. Band yang terdiri dari nerds dan squirl. Memakai cermin mata tebal, kurang mendapat perhatian wanita di kolej, maksud aku dikalangan wanita murahan yang tidak tahu atau terlalu bangang untuk menilai dan menghargai musik yang datang dari jiwa yang ikhlas dan melankoli. Petikan guitar yang shimmering serta melodi yang sedated. Masih rock dalam kepopishannya beserta vokal indah anak tekak jantan. Bukan jantan perasan kool pakai t-shirt blink18234. Aku tak faham macammana dulu ramai manusia yang buta musik mengklasifikasikan mereka sama rendah dengan punkrock kolej yang sering menjadi soundtrack filem remaja nakal murahan. Dicanang korporat MTV. 

Ya ini juga irama kolej dan anak muda remaja tetapi lebih menjurus golongan gagalist yang berjiwa dalam. Gagalist yang segan dan takut ajak makwe pergi majlis tari-menari sekolah, ataupun ajak keluar pergi funfair kat town. Ataupun makwe hot sebelah rumah, ataupun jenis ala malaysian sweetheart. Ataupun makwe misteri yang ada sejarah pahit yang menimbulkan rasa compelling untuk tolong kurangkan kesakitannya (pehh..). Ataupun makwe freak tapi cute, freak sebab dia unik seperti err... cacat penglihatan, bukan sebab kaki dia ada tiga. Makwe yang sebenarnya cun tapi tidak kool seperti definasi Paris Hilton, si cetek yang tak pernah tahu erti 'inner beauty'. 

(Namun, ingin saya menegaskan disini, setiap kategori awek haruslah cun untuk mendapatkan impak yang lebih dramatik dan sweeettt hehe.. )

Setiap kali aku mendengar band-band ini, aku pasti teringat kehidupan di pekan kecil, lay-back, tiada terkejar-kejar mahu menjadi yang paling pantas dan gempak. Aku teringat kampung halaman, home. Menghargai setiap perkara kecil. Litte things that matter. Owhh.. 

No comments: