Wednesday, January 28, 2009

Pemecah Ais Diselubungi Nikotina

Ya I mengaku!

Aku baru belajar merokok kira-kira 3 tahun yang lepas. There goes my chauvinism. Nak salahkan siapa kalau kenaifan aku akhirnya membuatkan aku terpedaya dengan dakwaan rakan-rakan bahawa rokok itu merupakan alat bantuan pembelajaran. Nak beli prozac bukannya ada jual kat restoran Hameed.

At least, aku start well over the age limit permitted. Tiada sesalan. Lihat sahaja sekarang, kemana akhirnya pilihan aku kira-kira 3 tahun dahulu membawa aku hingga ke hari ini. Sekarang sudah mampu milik kenderaan mewah keluaran negara kelahiran Jimmy Choo, tinggal di pangsapuri mewah yang tiada kemudahan air mandian panas dan kolam renang yang berlumut serta membeli alatan studio yang kebanyakkannya hanyalah cap Behringer.

Kepada insan-insan yang mengerti semua ini, pasti akan ucap selamat aku: "hell, I'll smokes to that!"

Simbol penghormatan, token penghargaan, dari seorang budiman kepada seorang budiman yang lain.

Tambahan pula, karier aku yang berasaskan lelaki kuat fizikal, industri yang berteraskan dominasi alpha male, perlukan personafikasi lelaki macho. Bad boy. Walaupun berkacamata dan kurang berkumis, tubuh tidak sesasa Mazidul atau Eddai, asalkan ada sebatang rokok berasap tersepit dicelah-celah jari, sebagai perumpamaan yang paling modest, sudah dianggap mampu duduk sebaris dengan Collin Farell.

Ataupun perumpamaan paling most subtle and modest, sudah mampu menggugat kedudukan Brad Pitt di hati Angelina Jolie.

Ya boys, hanya dengan sebatang rokok berasap tersepit dicelah-celah jari. Ah jika ada perempuan yang berkata sebaliknya, pedulikan mereka, mereka apa tahu, marah saja mereka: "kau Angelina Jolie ke?"

Walaupun aku sebenarnya bukan seorang perokok tegar, duduk dirumah jarang-jarang sekali hisap rokok. Siap marahkan Rochang Noor suka sepah-sepahkan ashtray. Kalau balik kampung duduk rumah seminggu, seminggulah tak hisap rokok. Time melepak pun cover-cover line. Time makwe lalu barulah boleh berlagak seperti Collin Farell.

Aku seorang perokok sosial, hanya merokok dikala melepak bersama teman-teman, dan untuk berlagak macho depan makwe.

Namun ditempat kerja, rokok adalah segala-galanya. Ia adalah simbol penyatuan, simbol penghormatan, lambang keutuhan brotherhood. Smoking shed atau pantry yang boleh hisap rokok adalah shrine, tempat spiritual, santuari minda, untuk mengenal hati-budi, tempat jiwa bersentuhan, bergesel panas.

Ia objek yang bisa memulihkan moral.

Me, my men, and our cigarettes.

To the glorious end, into the sun!

(yang tak lama lagi lah kalau hari-hari lu nak pau rokok gua untuk pulihkan moral).

4 comments:

Anasir said...

thank you for smoking!

Tahniah!

mnmlf said...

tak nak cerita ke kenapa start merokok?

Penanam Sayur said...

Smokingshed adalah tempat menakutkan kalo nak hisap rokok. Ingat FA system kat plant ni ok sgt ke? hehehe

hegira said...

aku tak kisah kalau lelaki mahu smoke.

aku bukan perempuan tipikal.

tapi tolong jangan hembus rokok ke arah aku. nanti rambut berbau asap dan siasia aku ke salun sebelum itu.