Friday, May 30, 2008

Apa Pandangan Saya Pada Polimik Penhijrahan Ezam Ke Dalam UMNO

Semalam kan, hari hujan wooo.... Lepas tu kan, perut aku lapar, macam lapar gila... (buat dalam intonasi makwe urban gedik).

Keputusan sukar akhirnya aku ambik untuk meredah hujan kota, mencapai kunci kereta sport sedan kompak 850cc, dan bergegas turun ke arah parkir dalam hujan lebat. Namun, sebelum itu, kelihatan Rochang Noor terbungkang dalam keadaan separuh telanjang, ambik kesempatan atas cengkaman suhu dingin dari cuaca sejuk untuk ponteng kerja. Aku menggelengkan kepala sambil menggenggam erat tangan kanan dan berjanji pada diri sendiri untuk tidak mengikut jejak langkahnya pada hari ini. Lain kali kot, mungkin, suatu hari nanti, jarang-jarang-lah.

Deruan kenderaan sport sedan kompak 850cc meluncur membelah hujan amat bergaya sekali. Cuma makwe je yang tidak mampu melihat jauh disebalik cermin untuk menilai pemandunya. Dasar perempuan murahan. Aniwey, aku pusing sekitar area pandan hilir mencari makanan. Dalam cuaca sejuk dan dicengkam kelaparan ini makan apa paling best.

Zass!! Aku singgah di MekDee untuk mencoba megamac yang dah lama aku berhasrat mau cuba namun tiada kesempatan.

Depan kaunter pembelian.

Makwe kaunter: "Hi, boleh saya bantu, apa nama awak, boleh berkenalan?"

Akku: :"Hi, maaf hari ni kurang senang. Saya mahu itu MegaMac, large satu please, dan oh saya tiada nombor telefon, jika itu yang awak maksudkan"

Makwe kaunter: "ok.. lagi? mahu tambah side order?, saya ke?

Akku: :"hell no!!"

Makwe kaunter: "Ok. Makan disini atau bawa pulang ke rumah orang-tua saya?"

Akku: "Hmm... makan disini sahajalah, lebih selamat"

Makwe kaunter tarik muka dan segera menguruskan pesanan aku. Dalam kekecewaan dia masih mampu memberikan perkhidmatan yang pantas dan efisyen. Dalam beberapa minit set Mega Mac bersaiz large terhidang di depan mata. Ek eleh takdela... besar sangat. Baik aku order dua tadi.

Namun sangkaanku meleset. Puas aku cuba menghabiskan sebijik. Tapi akhirnya aku puas hati dan mengangkat tangan di udara sambil membuat isyarat 'bagus'. Orang ramai berpandangan sesama sendiri hairan. Pedulik apa aku janji perut kenyang. Hari itu cukup bermakna, aku pulang ke rumah dalam kebahagiaan.

Hah, Ezam? sapa Ezam? Gila apa?

3 comments:

Jorji said...

Satu pandangan yang sangat satire.

Ezam = kelaparan
UMNO = Mekdee
Burger = hadiah lumayan

kerana 'kelaparan', masuk 'mekdee' dan dapat 'burger''

hmmm..apa gila?

aku suka politik malaysia.mereka funny.

stam said...

lu memang genius Jorji, memang layak baca blog gua

poyotito said...

hebat otak mmebelit lu nih.
join politik dh lm kaya gua rasa nih