Sunday, May 25, 2008

Marie Digby Cuma Hot

Aku telah meng-youtube minah bernama Marie Digby ini untuk menilai sendiri disebalik kekecohan mengenai dirinya. Walaupun apa yang aku akan ulaskan disini mungkin akan menyebabkan ramai peminat fanatiknya berasa kurang senang dengan aku dan aku yakin, walau bergantung pada rupa parasku sekalipun tidak mungkin akan menstabilkan kembali saham aku. Namun, aku sanggup ambik risiko itu untuk menegakkan pendirian aku.

Seperti biasa, sebagai lelaki yang suka merendah diri dan suka berkata perkara yang benar lagi fakta, terus terang aku rasakan, setelah menilai sendiri apa yang aku dengar, dan lihat, tidak dinafikan minah ini mempunyai bakat yang besar. Seorang brunette hottie yang berbakat dalam mencipta lagu dan bermain alat muzik, adalah rare dan patut diberi perhatian. Cuma...

Musically, dia bukanlah dalam kategori, atau tahap, yang menurut citarasa aku, gempak dan hebat, jauh sekali untuk masuk dalam kategori genius. Pada aku, dia sekadar highly trained. Dengan didikan muzik sebegitu, tinggal sesiapa sahaja, hanya untuk praktikkan. Seriously, aku rasa tiada bezanya dengan penyanyi seperti Jesicca Simpson atau yang sewaktu dengannya (fikir penyanyi pop remaja, lepasan amerikan idol, cantik dan popular). Cuma bezanya ialah, dia pandai main muzik dan mencipta lagu. Aku rasa bakat Malaysia seperti Luna dan Kokaina lebih bagus. At least mereka on the right track.

Citarasa dan susunan muziknya, soal kreativiti, dan eksperimentasi, kematangan dalam bermain dengan alunan bunyian yang melangkau aliran muzik biasa arus perdana (sebut pasal Perdana, teringat kereta sport sedan aku itu belum dioverhaul). Serta aspek penulisan lirik yang belum bijak. Itu mungkin sebabnya dia masih belum appealing pada kelompok manusia yang bercitarasa seperti... err.. aku. Mungkin pada golongan err... golongan biasa, awek hot yang pandai menyanyi dan mencipta lagu sudah terlalu gempak pada mereka. Apa cerita cover lagu Umbrella? Sudah takde lagu lain ke di dunia ni? typical cheerleader, miss prom, miss popular at school.

Cik Digby perlukan lebih pendedahan. Dia perlu terdedah dan dipengaruhi penulis-dan-penyanyi bebas dan elit seperti Imogen Heap, Feist, Jenny Lewis (Rilo Kiley), Maura Davis (Denali), ataupun folks singer terdahulu seperti Suzanne Vega atau Patti Smith. Ataupun paling kurang, ambil pendekatan penulisan lirik ataupun susunan lagu dari Alanis Morisset. Dia perlu 'dewasa'. Dia perlu didedahkan dengan muzik aliran pop electronika heh.

Seperti yang aku cakap, di dunia ini ramai awek dan makwe hot yang berpotensi, berkebolehan bermain muzik dan bersuara sedap. Perlu dibimbing ke jalan yang benar agar potensi mereka boleh di up-grade. Harap abang Gibbard dan brader-brader dalam Broken Social Scene atau Arcade Fire itu ambil perhatian dan melancarkan misi menyelamatkan Marie Digby sebelum terlambat. Macam misi selamatkan Suffiah tu. Dah femes sekarang takut makin jauh pulak terpesong.


Kalau minah ni datang peluk ngan cium aku, lupakan apa yang aku tulis kat atas.

No comments: