Wednesday, March 19, 2008

Uncle Ramani 3

Dari pagi orang tua itu cuba menghubungi jurugambar The Sun melalui telefon. Keratan akhbar yang sudah seminggu tarikh luputnya itu masih dalam simpanannya. Setiap kali juga jawapan yang mengecewakan diterima. Namun dia tetap tidak berputus asa. Sememangnya sukar untuk mengesan jurugambar bebas melalui foto yang diambilnya yang sekadar 'gambar hiasan', binggung kakitangan The Sun tersebut diperlakukan olehnya. Panggilan di-redirect ke orang ini kemudian ke orang itu ke seorang lagi. Sudah seminggu itu sahajalah kerjanya.   

Terdetik hati kecilku untuk bertanya kepadanya apekehal? Seperti penting sangat perkaranya.

"Uncle, apekehal?" Tanyaku sopan,

"See this picture? Ini gambar hood dengan bumper Nissan Altima, 1993 model" katanya sambil menunjukkan keratan akhbar dalam simpanannya. Aku hanya nampak gambar sebuah 'kedai potong' dan hood serta bumper Nissan Altima model 1993 di atas rak besi bersama bumper-bumper kereta lain. Artikel mengenai 'kedai potong' atau apa aku tak berapa ingat.  

"Err ok.." balasku binggung. Apa yang spesial sangat dengan Nissan Altima model 1993? Its rare I know but its hardly a collectible item. 

"You see, my car been making a lot of funny noises lately. Saya sudah hantar kedai check, katanya boleh repair tapi the parts susah nak cari, dah tak ada kat market. Kena tempah dan custom order kalau mahu jugak. That would cost thousands. Bila saya nampak gambar hood dan bumper ultima ni dalam paper ni terus saya cuba kontek photographer tu nak tau location kedai ni kat mana, mana tahu dia ada simpan parts yang saya nak tu."

"Alaa.. gaji uncle kan beribu, susah sangat tukar kereta baru je.." balasku dengan bijak dan cunning. 

"Tak boleh, kereta ni ada sentimental value"

"Awek belikan ke?"

"Haha.. takde la, awek kedekut. Kereta ni kawan saya yang belikan, kawan baik."

"Wah baiknya kawan, sampai belikan kereta" balasku dengan cemerlang dan wisdomfull

"Tak, bukan macam tu. Dulu masa saya kerja kat Terengganu, saya ada beritahu kawan saya ni saya memang minat habis dengan first model altima ni, tapi susah nak jumpa dan tak ada duit nak beli, time tu kereta ni tengah hot. Satu hari dia terjumpa model ni kat satu kedai second hand. Sebab tak mahu terlepas beli, dia sanggup pergi pinjam duit dekat kakak dia dan mak dia lepas tu dia buat surprise kat saya bagi kunci kereta. Dia kata bila ada duit bayar balik kat dia."

"Wow" balasku dengan panjang lebar

And you guess it, kawan baiknya ialah seorang MELAYU. Sekali lagi uncle Ramani buat aku kagum. Kawan baik memang susah nak cari, dan erti persahabatan tak terbatas atas bangsa dan keturunan, bodoh.

Sumpah kalau dia bertanding untuk pilihanraya akan datang, aku akan vote dia jadi perdana mentari India pertama Malaysia. I'm not fucking kidding. 


No comments: