Sunday, October 21, 2007

Merayakan Hari Raya

Raya best, aku suka raya. Sebab ianya festive terbesar diraikan semua jenis manusia, keparat dan separa -keparat, bukan hanya segelintir kelompok yang berkongsi ketaksuban. Dan bagi mereka yang tidak menghargai dan percaya pada Raya, selalunya mereka akan rasa tersisih dan murung sebab mereka sebenarnya nak join tapi sama ada terlalu ego atau terasa dirinya outcasted. Dillusional.

Memandai-mandai je aku ni tapi apapun alasan mereka apa salahnya jika untuk just join the party? Akupun banyak gak masalah tapi bila semua orang disekeliling kita tiba-tiba mood tengah baik ngan happy je, aku kalau boleh taknak la jadi spoil sport.

Aku masih lagi ada ibu-bapa dan keluarga, tiada ada alasan untuk mengapa aku tidak boleh enjoy raya tidak kira la bertapa punk dan rebelnya aku. Bagi manusia seperti aku yang dikira hampir/separa anti-social, aku celebrate raya just fine. Bukan susah pun untuk berlagak friendly. Senyuman ikhlas dan hulurkan tangan. Murah rezeki dibalas dengan angpau. Tak perlu pun bersuara. Hanya jawap soalan yang ditanya sebaik mungkin. Soalan-soalan tipikal seperti "buat apa sekarang?", "dah kahwin ke belum?", "apa cerita?"

Layankan aja. Janganlah berlagak macam seorang asshole di pagi raya. Seorang asshole tulen pun bercuti menjadi asshole di hari Raya. Aku tahulah kamu tu depressed tapi Raya menyediakan situasi dimana semua orang terpaksa bergembira, dan bagi yang betul-betul ikhlas, aku percaya mereka sememangnya ikhlas menggembirakan orang lain. For once in your life, try to be happy for cried sake. Raya setahun sekali je, hari-hari lain pegi la depress sorang-sorang sampai mati. Potong nadi dalam jamban. Tengoklah samaada ada atau takde orang yang akan menangis bila kamu tak ada nanti.

Memandangkan setiap kali Raya aku telah bersedia untuk join in the frenzy, rage and hype, aku sejak enam tahun lepas telah mengamalkan polisi baju melayu sepasang siap sampin. Kalau nak join in the party, costum kena lengkap, barulah sporting sikit. Bazir tak membazirlah, apa beza dengan orang lain yang menghabiskan duit beli kasut raya dengan jeans baru raya untuk dipakai dihari Raya pertama? konon style dan berjiwa rok. Aku taulah jeans ngan kasut boleh pakai hari-hari, baju melayu jarang-jarang tapi duh! Lu kahwin nanti pakai la jeans 501 rm180++ Raya.

Hari raya juga aku mengamalkan polisi ikut mak-bapak beraya di hari Raya pertama walaupun tidak dititik beratkan sangat. Walaupun ada rerakanku yang mengutuk tindakanku kerana pada tanggapan mereka ianya tidak rok tapi aku tak kisah, pada waktu ni la aku dapat tengok keluarga aku akrab dan aku terasa warmth dan good quality time yang takde dalam hari-hari lain sepanjang tahun. Kalau Hari Raya pun bukan masa sesuai untuk have good quality time dengan keluarga, bila lagi sial?!! Keluarga aku besar ditambah pula keluarga sebelah mak aku dan bapak aku kebanyakkan tinggal berdekatan so hari Raya pertama dihabiskan menziarahi sanak-saudara hingga ke malam.

Jarang sekali dalam situasi menyambut hari Raya aku terasa terperangkap dalam keadaan awkward dan tidak selesa. Jika di hari Raya aku terasa seperti i was in hell, then hell isn't so bad.

No comments: