Friday, March 27, 2009

The Barefooted Lady

Di pesisir yang memutih, deruan ombak dan bayu senja, selain keindahan lautan terbentang luas, mentari mengufuk timur, pelancong berbikini, layar-layar tinggi di kejauhan, kanak-kanak melontar frisbee, layang-layang terputus tali, cengkeram terbenam, botol-botol terdampar, botol-botol yang mungkin terselit didalamnya peta ke pulau harta karun, atau catatan kisah cinta yang paling tragis dan menyentuh jiwa, menunggu sang pecinta yang kerinduan, membuka rahsia tersimpan didalamnya dan belajar erti sebenar berkasih sayang, terinspirasi untuk menovelkannya atau dibuat filem romantik yang bakal box-office, untuk semua itu just waiting to be discover, tapi kenapa?

Kenapa mata aku hanya tertumpu pada kewujudan kamu?

Seperti melengkapkan lukisan alam. Bekas tapak kakimu di pasir putih yang akhirnya hilang disapu ombak, bagai jejak yang sukar diekori, difahami.

Rambutmu panjang mengurai, bebas tanpa diikat untuk ditiup dan dibelai angin petang, yang aku tak akan simbolikkan sebagai sepoi-sepoi bahasa, kerana ianya sudah lame nak mati. Tapi permandangan itu, hanya kamu, rambutmu yang terbuai ayu, dan kakimu yang tidak berlapik apa-apa, menekan lembut pasir memutih,

It’s like a poem for itself. 

*****

Bagaikan bersatu dengan alam, kau mahu bersentuhan dengan bumi. Si gadis berkaki ayam, berlari riang merentasi lapangan hijau taman tempat pari-pari bermain. Kau mahu menikmati bauan segar bunga yang mekar, rumput yang ditimpa embun, daunan berterbangan.

Bila kau petik kuntuman bunga dan selitkan di telingamu, berseloroh dan cuba bersikap comel. Jika kau pelakon gedik yang bersuara pipit itu dah lama aku penampor. Tapi permandangan itu, hanya kamu, seperti gadis hippie, the most gorgeous hippie I’ve ever seen.

It’s like watching a tulip blossom.

Selitkan juga sekuntum dicelah telingaku sayang, I don’t mind. Kita akan menari berpimpin tangan bersama debunga dan kupu-kupu berterbangan. 

*****

Kau suka bergurau, bayangkan jika kita menyepit bintang dicelah ibu jari dan jari kedua kaki. Aku dan kau, bersebelahan, didalam kereta klasik tanpa bumbung. Kita baringkan kerusi hadapan, sambil kaki-kaki kita, diangkat tinggi kearah langit, cuba menyepit bintang dicelah-celah jari.

Lalu kita ambil foto kenangan, bahan bukti bagaimana kaki-kaki kita bersama, menyepit bintang dilangit malam.

Demi tuhan, tiada kenangan, tiada permandangan lebih romantik dan indah, hanya gambar kaki kita, kaki telanjang, bersama bintang-bintang dan bulan. Sumpah aku abadikan di dinding kamarku. 

*****

Sambil sepatu rekaan terkini berjemana ditanganmu, kau titi tebing pancuran air di tengah ibukota. Sambil mulutmu menyanyi riang lagu-lagu folk dan jazz jarang ku dengar. Seperti mahluk tuhan paling bebas dan cantik.

Sesekali kerisauan mencengkam hatiku, bimbang kau tergelincir dan terjatuh, kerana kesakitan kamu, berkali ganda sakitnya rasa dihatiku melihat.

Tapi kau pandai memujuk, jika kau terjatuh ke dalam kolam pancuran yang cetek itu katamu, biar pakaian basah dan kesejukkan malam pun tidak akan melunturkan keceriaan dihatimu. Dan aku pasti menyarungkan jaketku ditubuhmu agar kau terus selesa.

Dan jika kau terjatuh kearah batuan jalan, kau pasti aku sentiasa bersedia menyambutmu. Mendukungmu pulang ke pangkuan aku. Tidak sesekali membiarkan kakimu dikotori debuan kota.

9 comments:

Shaira Amira said...

this is.. beautiful.


"pelakon gedik yang bersuara pipit"

-fasha sandha ke? kalau ya, saya pun rasa macam nak lempang.

Youjie said...

Wondering someone menulis sebegini untuk aku...

Tapi nggakpapa lah...aku andaikan ini buat aku...eah~

Lalalaa.... ^_^

Pipiyapong Abdillah Hamzah said...

Shaira - eh Fasha hot weh.. heh

Youjie - kalau ada benda menarik untuk ditulis about anyone, I would.

stam said...

Ehh ha tu lah Pipi, tengok benda tak senonoh pakai laptop aku taknak log out!

Shaira Amira said...

pipi macam dah bertukar angin nampaknya. heh.


(pemerhatian sendiri)

jajazuzu said...

salam...


ya ampun...

sgt...cantik.

suka!

Rembo said...

gua dah mula nak saspek pipi nak tikam lu dari belakang. tapi tak jadi.

Pipiyapong Abdillah Hamzah said...

Woi tak guna Otam..Baru gua sedar yang lu menggunakan gua untuk memikat makwe..

hegira said...

haha. lawaklah korang nih.

erm. tapi apa pun, ini piece terbaik.