Monday, December 27, 2010

The Right Man For The Right Job

Pagi itu, tiba-tiba terasa mahu keluarkan peluh sambil ambik angin. Setelah berbulan lamanya aku tidak menjejakkan kaki ke puncak furnace, di charge hopper, 100 meter dari bumi. Aku keluarkan helmet keselamatan yang lengkap dengan muffler, helmet yang berkilat bersih dan suci dari sebarang palitan gris dan debu ferum oksida. The stain mark that set apart between real man and air-conditioned and arm rested chair douchebag. Timbul rasa segan dalam diri sendiri, years ago I used to be one of them, among the crusty guys. Sekarang hanya membuncitkan perut dan mengarah orang doing all the dirty, dirty and real work.

Aku mulakan pendakian melalui ratusan anak tangga besi ke puncak, dengan berhenti setiap aras untuk melihat dan periksa setiap pam, setiap compressor, setiap fan, setiap valve, setiap selenoid, setiap vessel, setiap chute, setiap scrubber. All the fucking piece of shits that had been part of my living and robbed me of my life for the last 5 years.

Hampir setengah jam apabila akhirnya aku sampai di aras paling atas. Struktur paling tinggi di kompleks sebesar 4.2 hektar ini. This shithole, in itself is in fact a fucking city of 5000 inhabitant, predominantly alpha male.

Kebetulan ada seorang juruteknik aku dan dua orang pekerja kasar immigrant india sedang bertungkus lumus membersihkan chute conveyor yang tersumbat. Mereka senyum pada aku. Aku senyum balik. Senyum aku tak pahit. Setelah mendapat pelepasan dari control room, mereka sambung kerja, menekan jackhammer pada lapisan keras mendapan ferum oksida yang melekat.

Juruteknik aku itu, umurnya baru 37 tahun, jika orang yang tidak tahu, pasti ingat umurnya sudah mencecah pertengahan. Tapi that's what this work do to people. Years of battering and wearying hardwork, menduga keselamatan hari-hari supaya anak dan isteri di rumah cukup makan. Pekerja kasar immigrant india itu, aku tak perlu terang panjang lebar, mereka lebih kepada hamba di dunia moden. Kekejaman industri atas nama kemajuan dan kekayaan yang segelintir, me not included. Aku cuma sedikit bernasib baik.

Aku lihat permandangan sekeliling, disekeliling komplek industri yang menghambur besi panas ini, sejauh mata memandang, Putrajaya di Utara, dari kejauhan, kerana cuaca hari itu cukup baik, nampak bayangan KLCC sebesar jari kelingking (I'm not shitting, naik atas ni kalau tak percaya). Bayu bercampur wasap-wasap dari puluhan corong sekitar kompleks, sudah cukup menyegarkan kerana hanya itu saja kemewahan yang kami mampu.

Lalu tanpa berfikir, aku capai besi tuil yang kebetulan diatas platform, dan terus menghentak mendapan keras ferum oksida sekuat hati aku. Satu hentakan untuk setiap malam minggu yang aku tinggalkan, satu hentakan untuk setiap cuti umum yang aku terpaksa lupakan, satu hentakan untuk setiap masa bersama keluarga dan kawan-kawan yang aku hilang, satu hentakkan untuk setiap keremajaan aku yang pudar lebih cepat dari waktu yang sepatutnya, satu hentakkan untuk semua juruteknik dan rakan sekerja aku yang setia, satu hentakkan untuk anak-anak mereka, satu hentakkan untuk semua warga asing yang dibayar ciput untuk kerja merbahaya dan berat demi mencari rezeki halal di negara yang rakyatnya jarang bersyukur ini. Satu hentakkan untuk kebaskan tangan aku, kotorkan baju dan helmet aku. Biar peluh kami menitik sama dan bercampur.

No comments: