Tuesday, April 13, 2010

The Chalatchalat

Tahun 2003 dahulu aku ada buat kumpulan muzik perseorangan yang dipanggil Geezmokid. Jika tidak silap aku, Geezmokid merupakan kugiran terawal di Malaysia, atau mungkin satu-satunya yang bermain genra muzik glitchcore. Seperti biasa, rakyat negara ini belum bersedia untuk sesuatu yang sangat mengejutkan seperti itu. Selepas tiga pertunjukan, Geezmokid senyap begitu sahaja. Aku sempat merakam lima lagu tapi tidak pernah mencetaknya dalam bentuk CD. Aku muat naikkan dalam Amazon.com untuk orang muat turun secara percuma. Aku ingat cuma seorang sahaja warganegara Malaysia berbangsa cina dari Batu Pahat yang bekerja di Singapura yang memberikan reaksi yang positif. Rakyat tempatan yang bercitarasa sangat bagus dalam muzik itu juga merupakan pakar pengubahsuai pedal efek gitar yang terawal, atau mungkin juga satu-satunya di Malaysia ketika itu. Jadi tidak hairanlah, dua orang individu harapan perdana menteri yang berani melakukan perkara yang tidak pernah dibuat oleh rakan senegaranya yang lain, untuk saling memahami dan menghargai satu-sama lain. Tapi itu cerita lama.  

Awal tahun ini, aku menubuhkan kumpulan perseorangan yang baru, The Chalatchalat. Walaupun masih bermain muzik berasaskan electro/electronika, The Chalatchalat lebih 'pop' dan 'jinak'. 

Dari glitchcore ke elektronik pop. Bagi siapa yang kurang peka pada generalisasi muzik, itu merupakan perubahan yang sangat besar. Umpama dari sebuah band yang bermain muzik grind telah bertukar kepada muzik indiepop. Namun apakan daya, kerana memenuhi tuntutan pasaran makwe masakini, aku telah beralih arah untuk menjadi lebih mesra pendengar. Mungkin juga faktor usia, irama tidak konvensional dan mencabar norma seperti glitchcore/electronoise seperti sudah tidak signifikan dengan jiwa aku lagi. Budak-budak era 'indie' zaman sekarang sudah tidak tahu menghargai muzik seperti itu lagi, ataupun memang tak pernah. 

Pengajaran dari semua ini, seorang pemberontak dan pencetus revolusi tidak akan berpeluang untuk didampingi makwe-makwe groupie. Oleh itu jangan mencabar norma dan ikut sahaja sebagai seorang konformis sejati. 

Dan berlajarlah bermain gitar akustik. 


6 comments:

aman said...

sadis gile citer lu bro...
tp ak sgt trharu...
ak pn bru2 ni je follow muzik lu...
cbe mendalami nye...
sbb 1st time ak dgr muzik lu...
menusuk jiwa ak...
ak rse mcm ad link...
feeling habis!

aman said...

ak try cari Geezmokid...
tp xjmp mende2 pn...
try jgk kt amazon lu...
ad link foward ke ak...
mahu juga membaca dgn lanjut...
peace!

stam said...

Yang amazon.com tu hanya untuk didownload percuma dalam masa tiga bulan. Account aku dah lama expired. Kalau nak aku boleh bagi mp3.

aman said...

thanks for the mp3...
ak dgr gaya geezmokid nih kasar skit dr the chalatchalat...
the chalatchalat lebih harmoni skit kt cuping tlnga ak...
tp nsb bek ak dgr nasihat slow kn volume...hahaha

pisey said...

akustik seksi ;)

chaon said...

cayalah.kuala lipis power!!